وبلاگ پسته ایرانی

همفکری و تبادل دانش در کاشت، داشت و برداشت پسته ایرانی

وبلاگ پسته ایرانی

همفکری و تبادل دانش در کاشت، داشت و برداشت پسته ایرانی

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

تعبیر خواب پسته

لا به لای جستجوی اینترنتی دربارۀ دورۀ خواب درختان پسته به مطلب جالبی رسیدم که ترجیح دادم این تجربه را با شما شریک شوم. هر چند این مطلب با جستجوی من دربارۀ دورۀ خواب درخت پسته همخوانی ندارد ولی خواندن این مطلب خالی از لطف نیست.

ضمن جستجوی عبارت "خواب درخت پسته" به جستجوهای جالبی که کاربران اینترنتی با موضوعیت تعبیر خواب هایی با موضوع پسته کرده بودند رسیدم که قابل توجه بود. عباراتی مثل: تعبیر خواب پسته برای زن باردار، تعبیر خواب پسته خریدن، تعبیر خواب پسته دادن به دیگران و یا جالبتر تعبیر خواب پسته تازه با پوست!!!! و بعد از باز کردن یکی از این صفحات با مطالب قابل تامل و جالبی روبرو شدم.

برای مثال، در تعبیر خوابی به نقل شیخ طوسی آمده بود: اگر پسته را فرقی نمی کند با پوست باشد یا بدون پوست از دست معشوق خود بگیری بسیار نیکوست و نشان میدهد شادمانی های زیادی در رابطه ی شما به چشم خواهد خورد و به هر آنچه که میخواهید می رسید. اگر او مغز پسته را داخل دهان شما گذاشت بدست آمدن لذت و منفعت در مدت زمان کوتاه تعبیر می شود و بطور کلی دوام زیاد رابطه، داشتن زندگی شاد و خوشبخت، سلامتی یافتن و تجربه کردن روزهای نیکو و به یاد ماندنی از دیگر معانی همین رویا و با همین موضوع است.

یا در جایی به نقل از استاد طباطبایی آمده است: اگر از اقوامی مانند عموی دایی خاله عمه و یا فرزندان اینها گرفتی خوب است و سعادت و نیکبخیت را خبر میدهد و چنان از بیگانگان دریافت کنی بیانگر بازگشت به وضعیت های بحرانی، نامطلوب یا سخت است.

هر چند این مجال فرصت پرداختن کامل به این موضوع را نمی دهد ولی در کل پسته در خواب به معنی ثروت، نیکبختی و شادمانی است، دقیقا مطابق با آنچه در واقعیت می باشد.

دلایل عدم استفاده از کود دامی تازه

کود دامی تخمیر نشده و تازه به خاطر میزان بالای آمونیاک قدرت آن را دارد که به درختان پسته آسیب برساند. برای جلوگیری یا به حداقل رساندن این پدیده، بهتر است از کودهای دامی تخمیر شده به صورت کمپوست شده یا کودهای کهنه استفاده شود. میکروارگانیسم های خطرناکی در کودهای دامی تازه وجود دارند که می توانند باعث ایجاد عفونت های بیماری زا در انسان شوند.

کودهای دامی تازه برای تبدیل به کود کهنه یا پوسیده به حداقل شش ماه دپو شدن نیاز دارد تا آمونیاک آن خارج شود. غلظت نمک در این کودها ممکن است ضمن فرآیندهای تجزیه ای افزایش یابد. بذر علف های هرز در چنین کودهایی همچنان باقی می ماند.

کود دامی کمپوست شده به کودی گفته می شود که بارها سیکل گرمایی را گذرانیده باشد و در بین آن نیز چرخانده شود. دمای ایجاد شده در این نوع کود که به بیش از شصت و سه درجه سانتی گراد می رسد باعث می شود میکروارگانیسم های بیماری زا و بذر علف هرز نابود شود. در این نوع کود ترکیبات آلی (ضمن فرآیندهای پرشتاب تجزیه ای) تغلیظ و پایدار میشود و آن را به یک بهساز و اصلاح کننده بسیار مناسب خاک تبدیل می کند.

در کمپوست نیز ممکن است میزان شوری کود بدلیل تراکم یافتن نمک بالا رود. این نکته را باید در نظر داشت که بر فرآوری کود حیوانی و کمپوست نظارت خاصی وجود ندارد و امکان دارد بسیاری از این محصولات که با برچسب "کمپوست شده" در دسترس می باشند طی فرآیند تجزیه فعال (گرماده) تولید نشده باشد.

آبیاری زیر سطحی با لوله های سیمانی

گسترش سطح کشاورزی موجود و تامین غذا با وجود منابع محدود آب تقریبا محال به نظر می رسد. بنابراین جلوگیری از کاهش رو به رشد سطح آبهای زیر زمینی و افت کیفی آب از حیاتی ترین رویکردهای مدیریت کشاورزی می باشد. سیستم های آبیاری بارانی و آبیاری قطره ای در  سال های اخیر توسعۀ خوبی یافته اند اما به طور کاملا مطلوب نتوانسته اند پاسخگوی این نیاز باشند. همزمان با سیستم های آبیاری بارانی و قطره ای، روش نوین آبیاری زیر سطحی توسعه و گسترش یافته است. این روش در مقایسه با سایر روش های موجود از ویژگی های مثل مصرف آب کمتر، توزیع بهتر آب، تبخیر آب کمتر، آهکی شدن کمتر خاک و ... برخوردار است. از اینرو برای فهم بهتر و بالا رفتن اطلاعات عمومی شما باغداران عزیز فایل پی دی اف آبیاری زیر سطحی با لوله های سیمانی که قابل استفاده در باغات پسته می باشد را برای دانلود در اختیار شما عزیزان قرار داده ام. برای دانلود فایل مورد نظر کافی است روی عکس زیر کلیک نمایید.

 

 

نتایج منفی کودپاشی و آبیاری خودسرانه

مدیریت غیرعلمی و سنتی برخی از کشاورزان ناآگاه به اصول باغداری، پیامدهایی را به بار خواهد آورد که نتیجۀ آن وارد آمدن خسارات کوتاه مدت و بعضاً بلند مدت به باغات پسته خواهد بود. یکی از این موارد آبیاری غیر ضروری و کودپاشی غیراصولی در باغ های پسته می باشد.

ما در این نوشتار به دو نمونه از پیامدهای منفی کودپاشی و آبیاری خودسرانه خواهیم پرداخت.

 

1. رشد کاذب

تکوین و شکل گیری شاخه های جوان با شروع فصل رویش و با فعال شدن جوانه های رویشی آغاز شده و تقریباٌ تا نیمۀ اردیبهشت ادامه پیدا می کند. در صورتی که شرایط رشد  جوانه های رویشی یعنی آب و کود ازته زیاد، مهیا باشد از اواخر خرداد ماه جوانه های رویشی سال جاری شروع به رشد می کنند. این جوانه ها بایستی مراحل رشد را در سال آینده پس از سپری کردن یک دورۀ خواب تجربه کنند. از این رشد ناخواسته و غیرالزامی به رشد کاذب یا رشد تیر ماهی یاد می شود.

البته جدا از عوامل یاد شده (آبیاری و کودپاشی غیرمعمول)، نوع رقم درخت و هرس شدید نیز در رشد ناخواسته درخت پسته دخیل است. بطوریکه کمترین رشد کاذب در ارقام اکبری و عباسعلی و بیشترین رشد کاذب در ارقام شاهپسند و اوحدی مشاهده گردیده است.

در باغاتی که دورۀ آبیاری بین 12 تا 20 روز می باشد رشد کاذب بیشتر مشاهده می شود که نتیجۀ آن خارج شدن درخت از شکل اصلی آن می باشد و هزینه هرس کردن بیشتر را بر کشاورز تحمیل می کند. همچنین مصرف غیرمنطقی و غیرعلمی کودهای ازته جدا از بالا بردن هزینه ها پیری زودرس را برای درختان به ارمغان خواهد آورد. یکی دیگر از پیامدهای منفی این اتفاق خالی شدن وسط درخت از شاخ و برگ می باشد که کاملاٌ نامطلوب است.

شاخه های بوجود آمده از رشد کاذب یا جوانۀ گل برای سال آینده ندارند یا اگر داشته باشند درصد پوکی و خوشه های تکدانه آن بالا خواهد بود.

2. طغیان آفات و گسترش امراض گیاهی

کاهش غلظت شیرۀ سلولی و افزایش پتانسیل آب در برگ درختان پسته دو پدیدۀ مطلوب برای پسیل و زنجره پسته می باشد. هر چه تعداد دفعات آبیاری بیشتر باشد این دو پدیده تشدید می شوند و امکان تغذیۀ این دو آفت مکنده فراهم تر می شود که به نوبه خود باعث طغیان این آفات در باغ های پسته می شود. شاید بتوان گفت کوتاهتر شدن مدار آبیاری یکی از دلایل طغیان آفات و سمپاشی های مکرر در باغ های پسته باشد.

 

راهکارها و تدابیر پیشنهادی

الف. مدار آبیاری بین 20 تا 45 روز انتخاب شود.

ب. هم از کود حیوانی و هم از کود شیمیایی استفاده شود.

پ. برای تامین ازت به جای اوره از کودهای نیتراته مثل نیترات آمونیوم یا سولفات آمونیوم استفاده شود. کودهای ازته را در سه نوبتِ فازگل، مغز رفتن و شهریور استفاده کنید.

ت. محلول پاشی با کلسیم و فروت ست بعد از برداشت فراموش نشود.

ج. استفاده از کودهای پتاسه مثل سولوپتاس و نیترات پتاسیم که افزایش مقاومت درخت به سرما، کاهش امراض و درصد پوکی و افزایش خندانی را به دنبال دارند را در دستور کارتان قرار گیرد.

ویتامین های مغز پسته

اگر از آن دسته افرادی هستید که به سلامت آنچه مصرف می کنید اهمیت می دهید توصیه می کنیم این پست را از دست ندهید. در این پست بنا داریم میزان ویتامین های مغز پسته را در صد گرم از این ماده با ارزش برای شما ارائه دهیم.

البته در این جدول اسید فولیک و آهن نیز به جهت اهمیت این دو ماده باارزش آورده شده است.

همانطور که در جدول زیر مشاهده می فرمایید وزن ویتامین های موجود در صد گرم مغز پسته آورده شده است. با توجه به وزن قابل ملاحظه این ویتامین ها اهمیت و ارزش تغذیه ای این ماده خوراکی به وضوح نمایان می شود. بنابراین شایسته است که مصرف روزانه یا حداقل هفتگی این خشکبار با ارزش در سبد خانوار قرار گیرد.

 

ویتامین

وزن

ویتامین

وزن

ویتامین ب 6

1.7 mg

ویتامین ب ۳

1.3 mg

ویتامین c

5.6 mg

ویتامین ب ۲

0.2 mg

ویتامین e

2.3 mg

اسید فولیک

51 μg

ویتامین ب1 

0.9 mg

آهن

3.9 mg

آفت سرخرطومی درختان پسته (Polydrusus davatchii)

این آفت که بعضاً در استان خراسان به آن گاو خدا می گویند از تیرۀ سوسکچه های خرطوم دار است. این حشره در طول سال یک نسل دارد و زمان مشاهدۀ حشرۀ بالغ آن اواخر اسفند ماه و اوایل فصل بهار، همزمان با پدیدار شدن جوانه های زایشی و رویشی درختان پسته می باشد.

مرحلۀ زمستان گذرانی این آفت در بین بقایای گیاهی پوسیده زیر درختان و همچنین در زیر خاک طی می شود. توصیه می شود قبل از تبدیل شدن لارو این آفت به حشره کامل، شخم زدن و پابیل کردن پای درختان در فصل پاییز و زمستان انجام شود.

 

 

با توجه به این که این حشرات از گره های زایشی و رویشی درختان پسته به عنوان منبع غذایی استفاده می کنند و کمتر به جوانه های باز شده حمله می کنند توصیه می شود درختان را در زمستان با سم دیازینون سم پاشی کنید. دوز مورد توصیه برای این مرحله 1.5 تا 2 لیتر در هزار لیتر آب می باشد.