وبلاگ پسته ایرانی

همفکری و تبادل دانش در کاشت، داشت و برداشت پسته ایرانی

وبلاگ پسته ایرانی

همفکری و تبادل دانش در کاشت، داشت و برداشت پسته ایرانی

نتایج منفی کودپاشی و آبیاری خودسرانه

مدیریت غیرعلمی و سنتی برخی از کشاورزان ناآگاه به اصول باغداری، پیامدهایی را به بار خواهد آورد که نتیجۀ آن وارد آمدن خسارات کوتاه مدت و بعضاً بلند مدت به باغات پسته خواهد بود. یکی از این موارد آبیاری غیر ضروری و کودپاشی غیراصولی در باغ های پسته می باشد.

ما در این نوشتار به دو نمونه از پیامدهای منفی کودپاشی و آبیاری خودسرانه خواهیم پرداخت.

 

1. رشد کاذب

تکوین و شکل گیری شاخه های جوان با شروع فصل رویش و با فعال شدن جوانه های رویشی آغاز شده و تقریباٌ تا نیمۀ اردیبهشت ادامه پیدا می کند. در صورتی که شرایط رشد  جوانه های رویشی یعنی آب و کود ازته زیاد، مهیا باشد از اواخر خرداد ماه جوانه های رویشی سال جاری شروع به رشد می کنند. این جوانه ها بایستی مراحل رشد را در سال آینده پس از سپری کردن یک دورۀ خواب تجربه کنند. از این رشد ناخواسته و غیرالزامی به رشد کاذب یا رشد تیر ماهی یاد می شود.

البته جدا از عوامل یاد شده (آبیاری و کودپاشی غیرمعمول)، نوع رقم درخت و هرس شدید نیز در رشد ناخواسته درخت پسته دخیل است. بطوریکه کمترین رشد کاذب در ارقام اکبری و عباسعلی و بیشترین رشد کاذب در ارقام شاهپسند و اوحدی مشاهده گردیده است.

در باغاتی که دورۀ آبیاری بین 12 تا 20 روز می باشد رشد کاذب بیشتر مشاهده می شود که نتیجۀ آن خارج شدن درخت از شکل اصلی آن می باشد و هزینه هرس کردن بیشتر را بر کشاورز تحمیل می کند. همچنین مصرف غیرمنطقی و غیرعلمی کودهای ازته جدا از بالا بردن هزینه ها پیری زودرس را برای درختان به ارمغان خواهد آورد. یکی دیگر از پیامدهای منفی این اتفاق خالی شدن وسط درخت از شاخ و برگ می باشد که کاملاٌ نامطلوب است.

شاخه های بوجود آمده از رشد کاذب یا جوانۀ گل برای سال آینده ندارند یا اگر داشته باشند درصد پوکی و خوشه های تکدانه آن بالا خواهد بود.

2. طغیان آفات و گسترش امراض گیاهی

کاهش غلظت شیرۀ سلولی و افزایش پتانسیل آب در برگ درختان پسته دو پدیدۀ مطلوب برای پسیل و زنجره پسته می باشد. هر چه تعداد دفعات آبیاری بیشتر باشد این دو پدیده تشدید می شوند و امکان تغذیۀ این دو آفت مکنده فراهم تر می شود که به نوبه خود باعث طغیان این آفات در باغ های پسته می شود. شاید بتوان گفت کوتاهتر شدن مدار آبیاری یکی از دلایل طغیان آفات و سمپاشی های مکرر در باغ های پسته باشد.

 

راهکارها و تدابیر پیشنهادی

الف. مدار آبیاری بین 20 تا 45 روز انتخاب شود.

ب. هم از کود حیوانی و هم از کود شیمیایی استفاده شود.

پ. برای تامین ازت به جای اوره از کودهای نیتراته مثل نیترات آمونیوم یا سولفات آمونیوم استفاده شود. کودهای ازته را در سه نوبتِ فازگل، مغز رفتن و شهریور استفاده کنید.

ت. محلول پاشی با کلسیم و فروت ست بعد از برداشت فراموش نشود.

ج. استفاده از کودهای پتاسه مثل سولوپتاس و نیترات پتاسیم که افزایش مقاومت درخت به سرما، کاهش امراض و درصد پوکی و افزایش خندانی را به دنبال دارند را در دستور کارتان قرار گیرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی